zondag 13 maart 2011

Naaiwerk waar ik wat van opgestoken heb...

Een hele tijd geleden begonnen mijn naaikriebels de kop op te steken toen ik al het 'naais' in blogland ontdekte. Ik wilde vooral enkele praktische dingen zelf maken zoals de potlodenrol en zoals de I spy bags.
Ik had die zakjes al eens ergens tegengekomen op een of andere blog maar had het natuurlijk niet bij mijn favorieten gezet. Na heel lang zoeken kwam ik uiteindelijk terug op haar site. Ik weet niet echt waarom maar ik wilde ze absoluut hebben!
Gelukkig ken ik iemand wiens 'maake' Er wat van kent! Na een avondje brainstormen vol plezier over figuurtjes en vormen en fantasie kwamen we tot de ontdekking dat het best rechthoekige zakjes zouden worden.
Piepschuim bollekes van de gamma, leuke stofkes uit de grote doos en hopla, we begonnen!
De spulletjes die erin zitten komen uit kindersurprise. Oude figuurtjes die ik op de kop kon tikken voor 8 euro (voor bijna 100 stuks...) en oude playmobil ventjes, ook een koopje (samen met andere playmobil maar die was voor in mijn klas...)
De jongens vonden de zakjes wel leuk. Er zijn wel enkele tips die ik hierbij kan geven:
- door de harde plastic die ik gebruikte is het niet zo gemakkelijk om de figuurtjes goed voor het venstertje te krijgen. Ik denk dat je beter soepele plastic kan gebruiken.
- door de piepschuim bollekes in combinatie met de harde plastic zitten die altijd zodanig tegen dat venstertje geplakt dat die prullekes in de zakjes niet duidelijk zichtbaar zijn. 't is heel moeilijk voor de jongens.
-wij hebben aan twee zijden van het zakje een raampje gemaakt: een groot en een kleiner. Groot voor de kleinere kids, klein voor de grotere kids.
 Dit project leerde mij hoe ik de vensters kon maken en hoe ik (min of meer) rechtdoor moest stikken, hoeken maken, ... de beginselen zullen we zeggen.

De eerste knikkerzak die ik maakte leerde me heel andere dingen.
Hoewel het zakje op zich best mooi was:
was het de bedoeling dat het rood met witte stippen de binnenzak was... Ik wist totaal niets van buitenkant en voering en dacht dat wat ik deed wel logisch was... Niet dus. Ik deed er ook een mooi rood lintje door met sterren op. Niet van satijn. Geen goed idee want het 'stropt' een beetje... Maar het werkt en dat is het belangrijkste.  Uiteindelijk wel mooi, de eerste knikkerzak, en de 'krijger' was er wel blij mee dus 't was niet echt een super grote ramp... Gelukkig gingen de volgende knikkerzakken al wat beter, die waren wel zonder voering...

En voor de baby'tjes maakte ik als eerste stuk een luierzakje. Het idee haalde ik natuurlijk weer bij deze madam maar ik maakte het zonder biaisband. Het eerste was eigenlijk een tikske te klein,
het tweede al een pak beter. Nu liggen er mij nog stofkes te wachten voor twee zo'n zakjes op bestelling. 't valt dus best in de smaak...

En dan is dit voorlopig wel weer even voldoende leesvoer! Ik kruip achter mijn machieneke en maak nog iets leuks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten